Meld deg på vårt nyhetsbrev for oppdatert programinformasjon.

Velkommen til Black Box teater!

Black Box teater ble grunnlagt i 1985. Det er et av programmeringsteatrene i Norge som produserer og presenterer internasjonal og norsk samtids-scenekunst.

Med en historie på over 30 år har Black Box teater utviklet seg til å bli et teater med en sterk kunstnerisk identitet. Teatret dedikerer seg til moderne og eksperimentelle former for kunst, programmering av norske og internasjonale kompanier samt både nye og etablerte kunstnere.

Programmet er preget av en kombinasjon av kunstnere som har et langt forhold til Black Box teater og nyetablerte kunstnere fra Norge og andre steder i verden.

Vi er et teater som er oppmerksomme på eksperimentering og transformasjon av scenekunst i dag. Programmet krysser ulike disipliner, legger vekt på mangefasetterte artister, og foreslår blant annet forbindelser med visuell kunst, musikk og litteratur.

Programmet inkluderer også forestillinger for barn, ungdom og familier for å oppmuntre publikum fra tidlig alder.

Black Box teaters program er artikulert gjennom to sesonger (høstsesong og vårsesong) og en festival, Oslo Internasjonale Teaterfestival, som foregår hvert år i mars.

Black Box teater er i dialog med byen. Utover boksen, hvordan kan kunsten komme inn i våre daglige liv og generere former for poetiske forhold til miljøet rundt oss? Vi inviterer kunstnere og prosjekter som inkorporerer Oslo som et utforksningsfelt ved å jobbe med urbane landskap, utforske vårt individuelle og kollektive minne og involvere innbyggerne. En del av programmet foregår i samarbeid med lokale, nasjonale og internasjonale partnere.

Black Box teaters signatur er også dets atmosfære: det er et gledelig sted med et sjenerøst og dedikert team og et nysgjerrig publikum, hvor kunstnerne føler seg trygge på å skape og fremføre.

Black Box teaters program blir lagt av kunstnerisk leder. Dersom du ønsker å opptre på Black Box teater kan du sende prosjektbeskrivelse til: annececile(a)blackbox.no eller anita(a)blackbox.no. Vi har begrenset kapasitet og vil derfor ikke være i stand til å svare alle henveldelser.

Black Box teater får inn en rekke henvendelser i sammenheng med Kulturrådets søknadsfrister. Vi vil i den anledning informere om at søknadsfristen for intensjonsavtaler for visning som del av vårt program er 7. januar 2020 (for Kulturrådets søknadsfrist i februar 2020).

Søknaden må innholde: Prosjektbeskrivelse, videodokumentasjon av tidligere prosjekter, CV på medvirkende, ønsket tidsrom. Materialet sendes til Black Box teater, Marstrandgata 8, 0566 Oslo eller per epost til program(a)blackbox.no. Materialet returneres ikke.

Her kan du lese en artikkel om Black Box teaters strategi, kuratoriske valg og forståelse av teatrets nasjonale ansvar, skrevet av teatersjef Anne-Cécile Sibué-Birkeland. Artikkelen ble publisert i Norsk Shakespearetidsskrift i august 2019.

Et laboratorium
Mange premierer finner sted på Black Box teater. Denne risikofylte holdningen er en klar del av vår identitet. Mer enn noensinne er det viktig å støtte erfaring, kunstneriske prosesser og oppmuntre nye kunstnere, samt kunstnere med ulik bakgrunn.

Black Box teater er et laboratorium, et produksjonsrom hvor kunstnere kan undersøke, produsere og presentere, i en sammenheng tilpasset behovene og det spesifikke ved hvert prosjekt.

Black Box teater er et møtepunkt for norsk og internasjonal scenekunst, forbinder internasjonale kunstnere til norsk sammenheng og stimulerer internasjonale nettverk for norske kunstnere.

Et rom for kontekstualisering og debatter
Vi ønsker å være reflekterte og reflekterende, samtidig som vi stimulerer til dialoger mellom ulike praksiser og publikum. Vi åpner for samtaler og debatter, publikasjoner og andre aktiviteter i forbindelse med det kunstneriske programmet.

Et åpent hus
Selv om kunsten har egenverdi, er den også avhengig av evnen til å utvikle forbindelser med publikum og innbyggerne. Vår rolle handler om kunst, men også samfunnsbygging og sosialisering, et bidrag til å leve sammen og skape midlertidige lokalsamfunn.

Styreleder
Susanne Bjørneboe – dekan på KHiO, avdeling Dans
Styremedlemmer
Knut Even Lindsjørn – samhandlingsdirektør i Helse Sør – Øst RHF
Per Platou – kunstner og kurator
Ine Therese Berg – stipendiat ved institutt for estetiske fag, OsloMet
Kjell Moberg – kunstnerisk leder for NIE
Varamedlemmer
Huy Le Vo – scenekunstner, utøver og prosjektskaper
Thine Sletbakk Bugge  – Kommunikasjons- og marknadssjef, Det norske teatret

Black Box teater er en del av nettverket WEB. Nettverket er et tilsvar på behovet for et bedre samarbeid innen performancefeltet, spesielt knyttet til utveksling, research, produksjon og presentasjon.

Vi anbefaler å ta en kikk på programmet til Teaterhuset Avant Garden (Trondheim) og BIT Teatergarasjen (Bergen).

Black Box teater ble grunnlagt i 1985 av Teatersentrum (senere Danse- og teatersentrum) som et spillested for de frie danse- og teatergruppene. I begynnelsen lå Black Box teater på Aker Brygge og var et rent utleieteater hvor det i prinsippet var fritt fram for alle grupper å vise forestillinger. Teatret hadde ingen teatersjef, men en daglig leder som administrerte gruppenes spilleperioder. 

I 1991 ble Danse- og Teatersentrums daværende daglige leder og tidligere koreograf og danser Inger Buresund ansatt som kunstnerisk leder for Black Box teater. I 1994 ble hun teatrets første teatersjef og satt fram til 2001. 

1991 var også året da Black Box teater gikk sammen med BIT Teatergarasjen i Bergen og Teaterhuset Avant Garden i Trondheim om å opprette Nettverk for scenekunst, et turnésamarbeid hvis hovedformål var å vise internasjonale gjestespill i alle de tre byene.

Tidlig på 1990-tallet ga Oslo Kommune beskjed om at Black Box teater måtte skaffe seg en kunstnerisk profil om det skulle fortsette å motta tilskudd. Programmet var uforutsigbart med hensyn til kvalitet, i tillegg var publikumstallet synkende. Teatret innførte et utvalg kvalitetssikrede forestillinger under tittelen ”Månedens forestilling”. Med dette begynte en utvikling der Black Box teater gradvis gikk fra å være et rent utleieteater til å bli et programmerende teater med egen og etter hvert tydelig programprofil. Resultatet var at frie grupper og scenekunstnere ikke lenger automatisk fikk anledning til å spille på teatret. Danse- og teatersentrum er fortsatt eier av teatret, men er ikke lenger en ren medlemsorganisasjon. De skal, ifølge sine vedtekter, sikre at Black Box teater har full kunstnerisk frihet og uavhengighet til sin eier.

I løpet av 1990-tallet var Black Box teater flere ganger truet med nedleggelse på grunn av manglende økonomisk støtte.

I 2001 overtok Kristian Seltun som teatersjef på Black Box teater. Under Seltuns periode som teatersjef ble teatret mer synlig på det internasjonale kartet, og Black Box teater har som konsekvens av dette også økt sin nasjonale status. Seltun etablerte også scenekunstfestivalen Marstrand.

I 2003 måtte Black Box teater flytte ut av sine lokaler på Aker Brygge, og det var lenge uvisst om teatret overhodet ville finne nye lokaler. Til slutt fikk teatret en kontrakt med Orkla Eiendom om nåværende lokaler på Rodeløkka, tidligere Bergene sjokoladefabrikk, hvor teatret har holdt hus siden 2004.

I 2009 overtok  Jon Refsdal Moe som teatersjef på Black Box teater. I Moes periode sluttet teatret å ta leie av kompaniene. I 2013 skiftet festivalen Marstrand navn til Oslo Internasjonale Teaterfestival – et navn festivalen fremdeles bærer.

I 2016 overtok Anne-Cécile Sibué-Birkeland som teatersjef på Black Box teater.Dagens teatersjef styrer, etter teaterstyrets mening, teatret videre på en tydelig og åpen måte gjennom en programmering og dialog som følger tett på kunstnere og scenekunstens utvikling i Norge og internasjonalt. Sibué-Birkeland har prioritert å vise et mangfoldig utvalg kunstnere og tverrkunstneriske prosjekter, å styrke formidlingsprogrammet, å åpne teatret opp mot byen gjennom samarbeid og stedsspesifikke forestillinger, samt å øke støtten til kunstnerne. Under Sibué-Birkelands tid som teatersjef har Black Box teater fått en markant økning i det statlige tilskuddet, gjennom blant annet å argumentere for sin nasjonale status og tilhørighet i Oslo som programmerende teater. Teatret har også, særlig gjennom Oslo Internasjonale Teaterfestival, tydeliggjort sin lokale tilknytning til Oslo.

I 2018/2019 førte Black Box teater opp teaterstykket Ways of Seeing av Pia Maria Roll, Hanan Benammar og Sara Baban. Det kontroversielle stykket skapte mye debatt rundt ytringsfrihet og kunstnerisk frihet. Tre av skaperne av verket samt teatersjef Sibué-Birkeland ble politianmeldt og siktet for å ha krenket privatlivets fred, før politiet senere henla siktelsen mot dem. Ways of Seeing og debatten som oppstod omkring forestillingen viste hvordan teater kan fungere maktkritisk, og pekte på viktige spørsmål rundt ytringsfrihet og dagens medievirkelighet.

Mange norske scenekunstnere og kompanier har hatt Black Box teater som sin premierescene. Blant aktørene finner vi etablerte grupper som Verdensteatret, Verk Produksjoner, fieldworks (Heine Avdal & Yukiko Shinozaki), De Utvalgte, Mette Edvardsen, Vegard Vinge/Ida Müller, Ingri Fiksdal, Findlay // Sandmark og Mia Habib productions – men også en ny generasjon scenekunstnere som Magnus Myhr, Tormod Carlsen, Ingrid Berger Myhre, Hildur Kristinsdottir & Eirik Willyson, og Ingeleiv Berstad/Kristin Helgebostad/Ida Wigdel. 

Black Box teater har også presentert noen av verdens fremste scenekunstnavn, som Anne Teresa de Keersmaeker, Forced Entertainment, Tg Stan, Philippe Quesne, Gisèle Vienne, Nature Theatre of Oklahoma, Mårten Spångberg, Annie Dorsen og Trajal Harrell, samt de nyligere Jaamil Olawale Kossoko, Ligia Lewis, Dries Verhoeven, El Conde de Torrefiel, Eisa Jocson, Jaha Koo og flere.

Mer informasjon kommer snart

Mer informasjon kommer snart

Det er for tiden ingen ledige stillinger.